AUA Home | Back to profiles

Change your cover photo
Artur Avanesov
Change your cover photo
Dr. of Arts, instructor at the General Education Department of the American University of Armenia.
This user account status is Approved

This user has not added any information to their profile yet.

Lecturer
College of Humanities and Social Sciences/ General Education
.

CHSS140 Music Appreciation
CHSS141 Understanding the 20th Century through Music
CHSS142 Music Theory
CHSS240 Music and Literature
CHSS241 Armenian Music

Office: 118W, PAB
Office hours: by appointment.

Contemporary music, Armenian music, Postmodern culture.
Currently: secondary school textbooks on music.

My view: (Please briefly describe your view on the three concepts below)

Grammar, logic, rhetoric, calculus, geometry, astronomy, and music - these disciplines must be considered the pillars of education just like in the ancient world. We need them now as much as back in those times.
Without practical application, education would simply be a Sisyphean labor. Research is one of possible ways of the practical application of knowledge. But there are many more ways to do it, especially in the field of creative arts.
Serving the community must be one of important goals of the education.

Short Bio:

Artur Avanesov was born in 1980 in Moscow. From 1997 to 2002, he studied piano and composition at the Yerevan State Conservatory (Armenia). Subsequently he completed the postgraduate studies in composition at the same conservatory, taking simultaneously piano master courses abroad, notably as a member of the Lucerne Festival Academy, as well as with Ensemble Recherche in Freiburg, Germany.
In 2005, he was awarded with Doctor of Arts degree for his dissertation on Zen Buddhism in the music of XX century. In 2018-21, he was the head of the Department of Musical Composition at Yerevan State Conservatory.
Being active as a contemporary music performer, he has contributed to the foundation of a number of Armenian and international contemporary music ensembles. He has collaborated and performed with such musicians as Pierre Boulez, Krzystof Penderecki, Rohan de Saram, Kim Kashkashian, Anja Lechner, Vladimir Chernov, Tony Arnold, Tigran Mansurian, Movses Pogossian, among many others. As both composer and performer, he has released a number of CDs with such labels as Deutsche Grammophon, Brilliant Classics, Albany Records, Suoni e Colori, etc.
His own chamber, vocal, choral and piano compositions have been performed at international music festivals and other events in many countries.

Publications:

Avanesov A. Texts of Intuitive Music of Karlheinz Stockhausen in the Light of Zen Philosophy [Тексты интуитивной музыки Карлхайнца Штокхаузена в свете философии дзен-буддизма]/ Musical Armenia [Երաժշտական Հայաստան], N3-4 (10-11) 2003, pp 71-73
Avanesov A. Personality and its Transformation in the Works of Karlheinz Stockhausen [Личностное начало и его трансформация в творчестве Карлхайнца Штокхаузена]/ Musical Armenia [Երաժշտական Հայաստան], N2 (13) 2004, pp 33-36
Avanesov A. Avet Terteryan’s Second and Fourth Symphony through the Prism of Zen Worldview [Вторая и Четвертая симфонии Авета Тертеряна сквозь призму мировоззрений дзэн]/ Musical Armenia [Երաժշտական Հայաստան], N3-4 (14-15) 2004, pp 48-52
Avanesov A. On Meditation in Armenian Music: “Meditations” by Harutyun Dellalyan [К вопросу о медитативности в современной армянской музыке: “Медитации” Арутюна Деллаляна]/ Musical Armenia [Երաժշտական Հայաստան], N2 (17) 2005, pp 38-40
Avanesov A. General Notes on Armenian Music of the Postmodern Period [Общие замечания об армянской музыке периода постмодерна]/ National Academy of Sciences of Armenia, Երիտասարդ հայ արվեստաբանների գիտական երկրորդ նստաշրջանի նյութեր, 2007, pp 15-23
Avanesov A. The Birth of New Style in the 1980ies Music of Tigran Mansurian [Зарождение нового стиля в музыке Тиграна Мансуряна 1980-х гг.]/ NAS RA, Երիտասարդ հայ արվեստաբանների գիտական երրորդ նստաշրջանի նյութեր, 2009, pp 27-38
Avanesov A. Some Stylistic Traits of Postmodernism in Contemporary Music [Некоторые стилистические особенности постмодернизма в современной музыке]/ NAS RA, Issues of Armenian Art [Հայ արվեստի հարցեր], vol. 2, 2009, pp 228-247
Avanesov A. Transformations of Sonata Allegro in Recent Compositions by Tigran Mansurian [Трансформации сонатного allegro в новых произведениях Тиграна Мансуряна]/ NAS RA, Երիտասարդ հայ արվեստաբանների գիտական չորրորդ նստաշրջանի նյութեր, 2010, pp 29-39
Avanesov A. Piano Compositions by Aram Hovhannisyan [Արամ Հովհաննիսյանի դաշնամուրային ստեղծագործությունները]/ NAS RA, Երիտասարդ հայ արվեստաբանների գիտական հինգերորդ նստաշրջանի նյութեր, 2011, pp 5-12
Avanesov A. T. Mansurian: Four Hayrens (Notes on Interpretation) [Т.Мансурян: Четыре Айрена (заметки об интерпретации)]/ ibid., pp 259-274
Avanesov A. Armenian Piano Compositions in the First Decade of the 21st Century [XXI դարի առաջին տասնամյակի հայ կոմպոզիտորների դաշնամուրային ստեղծագործությունները]/NAS RA, Issues of the Armenian Art [Հայ արվեստի հարցեր], vol. 4, 2012, pp 23-30
Avanesov A. The Birth of Music from the Spirit of Tragedy: Operas by Karlheinz Stockhausen [Рождение музыки из духа трагедии: оперный театр Карлхайнца Штокхаузена]/ Yerevan State University, “Friedrich Nietzsche in the Context of Culture” [“Фридрих Ницше в контексте культуры”], 2015, pp. 321-349.
Avanesov A. On the Musical Heritage of Komitas (Komitas’ Songs Arranged for the Piano by Villy Sargsyan)/ Musical Armenia [Երաժշտական Հայաստան], N2, 2019

Avanesov A. Meeting Pierre Boulez [Հանդիպումներ՝ Պիեռ Բուլեզին]/ Rubicon [Ռուբիկոն], N 1 (9), 2006, pp 76-89
Avanesov A. Rammstein: Angels and Demons in the Context of the Postmodern Culture [Rammstein: образы ангелов и демонов в контексте культуры эпохи постмодерна]/ Art and Time [Արվեստ և ժամանակ], N2-3 (4-5) 2007, pp 33-41
Avanesov A. Text and Context in T. Mansurian’s Song Cycles [Տեքստը և ենթատեքստը Տ. Մանսուրյանի վոկալ շարքերում]/Armenian Professional Music and Gyumri [Հայ պրոֆեսիոնալ երաժշտարվեստն ու Գյումրին], Gyumri, 2007, pp 37-45
Avanesov A. Philosophy of Zen Buddhism in Contemporary Music [Ձեն բուդդիզմի փիլիսոփայությունը ժամանակակից երաժշտության մեջ]/ Rubicon [Ռուբիկոն], N 1 (13) 2008, pp 4-25
Avanesov A. Penderecki Days in Armenia: Drawing Conclusions [Պենդերեցկու օրերը Հայաստանում. եզրակացության փորձեր]/ ibid., pp 60-77
Avanesov A. Notes on Armenian Music of the Post-Folkloric Époque [Заметки об армянском музыкальном искусстве постфольклорной эпохи]/ Գիտական աշխատություններ XI 2008, Gyumri, pp 147-152
Avanesov A. Editor’s Foreword/ Anthology of Piano Pieces by Modern Armenian Composers. Drazark Publishing, Glendale, California, 2010, pp. 3-14
Avanesov A. Preface/ Tigran Mansurian. Choral Compositions, Yerevan, 2013, pp 3-4
Avanesov A. Rationality and Inspiration in Levon Astvatsatryan’s Art [Ռացիոնալն ու ոգեշնչումը Լևոն Աստվածատրյանի արվեստում]/ «Ջրբաժան. 1960-70-ական թվականների արվեստագետների սերունդը», Yerevan, 2016, pp 41-52
Avanesov A. Editor’s Foreword/ Alexander Spendiaryan. Selected Works. Yerevan, Komitas, 2018, pp 3-4
Avanesov A. Parallels Unforeseen: Classical Music in Armenia and Azerbaijan Before and After the Karabakh Conflict/ Relations without Interactions, Yerevan, EPF, 2019, pp. 63-125